Lowlands Throwdown, Psychologie & Poker. Met Wesley Cloos

Lowlands Throwdown, CrossFit en Poker. Een podcast interview met Wesley Cloos, eigenaar van CrossFit Almere en coach binnen de CrossFit HQ Seminar Staff.

Een gesprek over de programmering van de Lowlands Throwdown, psychologie en de wijze waarop Wesley dit toepast in zijn CrossFit coaching en training.

Wesley Cloos podcast

Wesley Cloos is verantwoordelijk voor de programmering van het grootste CrossFit toernooi in Nederland, de Lowlands Throwdown. In de podcast geeft hij een hint over de programmering van het toernooi. Daarnaast is hij eigenaar van de CrossFit box in Almere en reist hij de wereld over om CrossFit coaches op te leiden.

Het leuke van dit gesprek is dat Wesley breed geïnteresseerd is. Hij richt zich niet alleen op training en CrossFit, maar vindt andere onderwerpen ook interessant. Zo hebben we het over poker, tequila drinken, reizen, culturele verschillen en geldzaken.

Wil je altijd nieuwe podcast afleveringen van me luisteren? Abonneer je op de podcast: iOS en iPhone of Android.

Samenvatting

Dit is wat mij bijblijft van deze podcast:

  1. Wat is de grootste misvatting die er heerst over CrossFit?
  2. Waarom CrossFit een goede basis is, maar dat je nog wel specifiek moet trainen voor je sportieve doelen.
  3. Hoe moet je trainen voor een ‘muscle-up’?
  4. Hoe gebruikt hij zijn kennis van psychologie in zijn coaching?

#1. Er zijn twee manieren om naar CrossFit te kijken. De eerste is om CrossFit te zien als een sport. Maar een veel grotere groep doet CrossFit om functioneel fit te worden. “CrossFit helpt je om klaar te zijn voor de fysieke uitdagingen in het leven”.

#2. CrossFit een goede basis om te hebben, maar als je specifiek wil trainen voor een sportief doel dan moet je dat ook veel doen. Zo hebben Wesley en ik het over het rennen van een marathon. Met alleen CrossFit trainingen kom je er niet, je moet dan ook hardlopen inplannen in je trainingsschema.

[pullquote cite=”Wesley Cloos” type=”center”] “Iedereen wil zweten en een voldaan gevoel hebben, maar het is belangrijk om veel progressies te doen om je techniek te trainen.”[/pullquote]

#3. De ‘muscle-up’ is een doel van veel mensen die CrossFit doen. In het gesprek legt Wesley uit hoe je daarop kan trainen. De basis is om de kracht te hebben om in ieder geval één ‘pull-up’ en één ‘ring-dip’ te kunnen.

Daarnaast moet je veel trainen op de positie van je handen, de zogenaamde ‘false grip’. Tot slot is het een kwestie van veel op techniek trainen aan de hand van progressies.

#4. Wesley gebruikt in zijn coaching verschillende vormen van kennisoverdracht: niet alleen vertellen, maar ook voordoen of laten voelen. Hij vertelt een leuke anekdote hoe hij probeert oefeningen te relativeren aan het dagelijks leven aan de hand van tequila drinken om de ‘shoulder press’ goed uit te voeren.

podcast Wesley Cloos

Met Wesley Cloos op Schiphol, waar we de podcast opnamen. Hij moest direct na het interview naar Dubai om een CrossFit opleiding te geven.

Shownotes

Waar hebben we het nog meer over gehad?

Deze podcast werd mede mogelijk gemaakt door:

  • Patreon supporters van de Project Leven Show

Meer lezen?

Eerder schreef ik ook over een aantal onderwerpen waar Wesley Cloos en ik over hebben gepraat.

We hadden het over deze podcast interviews:

Wat vond jij van deze podcast? Laat het me weten in de comments!

By |2017-10-09T07:08:31+00:00oktober 9th, 2017|Podcast afleveringen|2 Comments

About the Author:

2 Comments

  1. anneke zondervan oktober 9, 2017 at 1:29 pm - Reply

    Hoi,

    Ik ben de moeder van Wesley wat een geweldig interview. Trots dat hij mijn zoon is

  2. Sander oktober 20, 2017 at 2:03 pm - Reply

    Leuk om te lezen zeg!

Leave A Comment

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.