Sport innovatie en Olympische Spelen. Met Gijsbregt Brouwer

Sport innovatie, Olympische Spelen en social media van topsporters. In gesprek met Gijsbregt Brouwer. Hij was actief in de topsport als langlaufer. Voor Eurosport gaf hij commentaar bij het langlaufen en de Noordse combinatie (combinatie van schansspringen en langlaufen). 

In de afgelopen jaren heeft hij gave projecten gedaan, zoals het ontwikkelen van een grote sport applicatie, marketing campagnes met NOC/NCF en KNVB en het trainen van topsporters in social media. Denk aan zwemster Sharon van Rouwendaal, sprinter Churindy Martina en de Nederlandse hockeydames. 

Podcast Gijsbregt Brouwer

Gijsbregt Brouwer is een drukbezet persoon. We spraken elkaar ‘s ochtends op Skype. Hij was de ochtend begonnen met een stuk hardlopen. In zijn sportoutfit en met een fles water zat hij achter zijn laptop. 

Het was niet dat hij moest bijkomen. 

Integendeel, op hetzelfde tempo als hij heeft hardgelopen vertelt hij enthousiast over topsporters, sportmarketing, innovatie en de Olympische Spelen. 

Ik ben zelf een enorme sportliefhebber. Om het zelf te doen, maar ook om grote sportevenementen te volgen. Zoals het EK Voetbal, de Tour de France en de Olympische Spelen. 

In de podcast praten Gijsbregt en ik daarover. Vond hij het EK Voetbal saai? Welke voorspellingen heeft hij voor de Olympische Spelen?

Altijd nieuwe podcasts van me luisteren? Abonneer je op de Project Leven Show!

Mijn samenvatting

Dit heb ik geleerd van mijn gesprek met Gijsbregt:

  • Hoe trainen sporters op vorm en flow?
  • Hoe transparant moeten topsporters zijn?
  • Wat zijn de trends in sportinnovatie?
  • Waarom creativiteit in de sport een onderscheidende factor gaat worden.

Waarom vorm moeilijk grijpbaar is. Tegenwoordig wordt er getraind op het krijgen van flow. Dat doen ze met braingames, mindgames en simulaties. 

Hoe transparant zijn topsporters in het delen van hun (trainings)data? Welke afwegingen maken ze daarbij? Wat doen ze voor hun fans? Hoe houden ze rekening met hun concurrentie? 

Wat zijn belangrijkste trends in sportinnovatie? Er ontstaat een hybride model in de sport tussen wat er menselijk is en wat niet menselijk is. De eerste stap daarvoor is de opkomst van data in de sport. Hij haalt daarbij het voorbeeld van het EK Voetbal 2016 aan. 

Het nadeel is dat de data-analyse voorspellend werkt. Maar dat is juist de charme van sport. De tegenbeweging is daarom dat er binnen de topsport meer focus komt op creativiteit

De Shownotes

Dit kwam er nog meer aan bod:

Eerder schreef ik op de blog deze artikelen waar we over hebben gepraat:

Wat vond jij van deze podcast? Laat het me weten in de comments!

By |2016-08-01T06:05:14+00:00augustus 1st, 2016|Podcast afleveringen|0 Comments

About the Author:

Leave A Comment

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.