CrossFit: Wedstrijden, Fouten & Blessures. Met Charlotte Maris & Thaddeus Knops

Tijd voor een CrossFit podcast! Deze podcast aflevering gaat over CrossFit wedstrijden in Nederland, hoe je daarvoor kan trainen, wat de meest gemaakte fouten zijn en wat de meest voorkomende blessures zijn (en hoe je ze kan voorkomen). Ik praat uitgebreid over CrossFit in Nederland met Charlotte Maris en Thaddeus Knops.

CrossFit podcast Nederland

Charlotte Maris is CrossFit atleet en trainer bij onder meer CrossFit AKA in Amsterdam en CrossFit Unscared in Utrecht. Thaddeus Knops was CrossFit trainer bij Mainport CrossFit en fysiotherapeut. Samen met hem heb ik de opleiding ‘CrossFit Endurance’ gevolgd. Momenteel leeft hij met zijn gezin in Zuid-Afrika.

Zelf doe ik ongeveer drie keer CrossFit per week. Zoals je ook kan horen in het gesprek met Charlotte ben ik een recreatieve atleet. De variatie en intensiteit van de workouts vind ik heerlijk na een dag werken. Om die reden vond ik het leuk om in twee gesprekken te praten met ervaren Nederlandse CrossFit atleten en coaches.

Wil je altijd nieuwe podcast afleveringen van me luisteren? Abonneer je op de podcast: iOS en iPhone of Android.

Samenvatting

Dit is wat mij bijblijft van deze podcast:

  1. Wat is het belangrijkste aandachtspunt in de CrossFit trainingen?
  2. CrossFit is een manier om functioneel te blijven bewegen
  3. Wat is de ‘Pose running’ techniek?
  4. Wat is de belangrijkste tip om blessures te voorkomen?

#1. De belangrijkste uitdaging in CrossFit is volgens Charlotte om de basistechnieken altijd nog beter te doen. Veel atleten willen graag de complexe oefeningen kunnen, maar altijd streven naar de basis is veel belangrijker. Charlotte: “De techniek is de basis van alles. Je moet niet te snel willen”.

#2. CrossFit is een manier om functioneel te blijven bewegen, ongeacht je leeftijd. Voor Charlotte is dat de belangrijkste reden om CrossFit te doen, niet zozeer om mee te doen aan CrossFit wedstrijden en toernooien.

[pullquote cite=”Charlotte Maris” type=”center”] “Mijn vrienden die de CrossFit documentaire op Netflix hebben gezien, die durven niet met mij te gaan naar de box.”[/pullquote]

#3. De hardlooptechniek ‘Pose Running’ is gebaseerd op biomechanische principes. Samen met Thaddeus heb ik in 2015 het trainingsweekend ‘CrossFit Endurance’ gedaan waar deze techniek uitgebreid werd behandeld. In het gesprek legt Thaddeus uit hoe dit werkt.

#4. Thaddeus is naast CrossFit trainer ook fysiotherapeut. Hij benut zijn kennis over fysiotherapie in zijn werk als coach en andersom. Hij heeft veel blessures van CrossFit atleten gezien. Wat is de meest voorkomende blessure? Wat is de belangrijkste tip van Thaddeus om blessures te voorkomen?

Met Charlotte bij CrossFit AKA. Na ons interview heb ik de WOD bij haar gedaan. In het interview vertelt ze nog waar de WOD uit bestond.

Voorafgaand aan het interview met Thaddeus

Shownotes

Waar hebben we het nog meer over gehad?

Deze podcast werd mede mogelijk gemaakt door:

  • Patreon supporters van de Project Leven Show

Meer lezen?

Eerder schreef ik ook over een aantal onderwerpen waar Charlotte, Thaddeus en ik over hebben gepraat.

Wat vond jij van deze podcast? Laat het me weten in de comments!

By |2017-08-28T05:23:24+00:00augustus 28th, 2017|Podcast afleveringen|0 Comments

About the Author:

Leave A Comment

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.